 
							Technologia OSNMA
24 lipca 2025 r. system Galileo uruchamia sygnał OSNMA. Przewoźnicy mają pięć miesięcy na wdrożenie tachografów G2V2 z obsługą OSNMA. Komisja Europejska wyznaczyła teraz pięciomiesięczny okres przejściowy – do 24 grudnia 2025 r. – na wyposażenie nowo rejestrowanych pojazdów ciężarowych w tachografy G2V2 w wersji docelowej, czyli z aktywną obsługą sygnału OSNMA.
Montaż anteny GNSS w ciężarówce
Do odbierania sygnału OSNMA przez tachograf potrzebna jest dedykowana antena GNSS. Montuje się ją wewnątrz pojazdu, na podszybiu w sposób powodujący niezakłócony widok na niebo. Bez niej odbiór autoryzowanego sygnału satelitarnego nie będzie możliwy. OSNMA zapewnia uwierzytelnienie pochodzenia danych GNSS, co zmniejsza ryzyko manipulacji lokalizacją oraz błędów pozycjonowania. Jest to szczególnie istotne w kontekście spoofingu i zakłóceń, które zdarzały się w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dzięki temu przewoźnicy uzyskują większą pewność co do:
- dokładności przejechanych tras
- lokalizacji załadunków i rozładunków,
- danych rejestrowanych w pamięci tachografu.
Służby kontrolne, a OSMNA
Zgodnie z przepisami, tachografy montowane od 24 grudnia 2025 r. muszą obsługiwać technologię OSNMA. Służby kontrolne będą mogły sprawdzać, czy pojazd wyposażono w urządzenie zgodne z nowymi wymogami. Tachografy inteligentne II generacji bez sygnału OSNMA będą wymagać aktualizacji, którą będzie można przeprowadzić przy okazji okresowej kalibracji, ale przed przekroczeniem granicy.
Dlaczego w ogóle były tachografy przejściowe?
- W pierwotnym planie sygnał OSNMA miał być dostępny wcześniej – jeszcze w 2023 r. Jednak z powodu opóźnień po stronie Europejskiej Agencji Kosmicznej (EUSPA), Komisja Europejska zmodyfikowała rozporządzenie (UE) 2023/980. Pozwoliło to na czasowe wprowadzanie tzw. tachografów przejściowych, które spełniały wszystkie wymogi G2V2 oprócz uwierzytelniania lokalizacji GNSS. Od początku można je było odróżnić od wersji docelowych.
- Z technicznego punktu widzenia, urządzenia te są gotowe do obsługi OSNMA, ale brakowało im możliwości autoryzacji pozycji – funkcji aktywowanej dopiero teraz, gdy Galileo udostępnia pełny sygnał.
Kalibracja i kompatybilność oprogramowania
Po 24 grudnia 2025 r. żaden nowy pojazd ciężarowy objęty obowiązkiem instalacji tachografu nie będzie mógł zostać wyposażony w wersję przejściową. Przewoźnicy, którzy planują wymianę floty, powinni uwzględnić nie tylko sprzęt, ale także kompatybilność oprogramowania i termin kalibracji.
Sygnał OSNMA przechodzi w fazę operacyjną, co kończy czas urządzeń przejściowych. Od grudnia nowe pojazdy muszą mieć pełne G2V2 – z aktywną obsługą OSNMA. Producenci oferują aktualizacje, ale przewoźnicy muszą pamiętać o fizycznym montażu anteny GNSS i dostosowaniu procedur. To nie rewolucja, ale ważny krok w kierunku większej przejrzystości danych.
 
         
        